Svar: Daglig dosis frugtmos?
14. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
I forhold til din datters alder, så vil det ofte være passende med f.eks. ½-¾ dl frugtmos som mellemmåltid og en spiseskefuld frugtmos som topping på en grød.
Når og hvis du køber frugtmos på glas, så kan dette ofte holde sig i køleskabet og så vidt jeg husker i 2-3 dage - det står på glasset. Det betyder at du kan bruge mosen over flere dage og din datter behøver således ikke spise hele glasset på en gang.
Når hun bliver ældre vil hun naturligvis kunne spise større mængder af både frugt, grød, grøntsager, kød, fisk osv. Og det er generelt vigtigt at sikre hende lidt fra alle fødevaregrupper, så hun spiser så varieret som muligt.
Med den alder hun har nu, kan det også være en god idé at servere grød og frugt separat, så hun lærer at spise ren havregrød og vænner sig til at spise grød, som ikke nødvendigvis er sødet med frugt. I stedet kan hun så måske få lidt bløde frugtbåde i hånden, som hun kan sidde og sutte på selv :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske